Gedreven kracht om klimaatactie te promoten

Een Interview met Simon Henzell-Thomas van IKEA (Ingka Group)

In een wereld waar urgentie van duurzame ontwikkeling steeds duidelijker wordt, stappen leiders uit verschillende sectoren naar voren om transformerende verandering te bevorderen. Simon Henzell-Thomas heeft een nieuwe rol op zich genomen die zijn toewijding aan het promoten van impactvolle verandering benadrukt. We zijn verheugd om Simon Henzell-Thomas te introduceren als nieuw Bestuurslid bij UN Global Compact Network Netherlands.

Visionair leiderschap

Simon Henzell-Thomas is geen onbekende in de wereld van duurzaamheid. Met een achtergrond bij IKEA, het wereldwijd bekende Zweedse bedrijf voor woninginrichting, speelt hij nu een belangrijke rol in het vormgeven van de klimaat- en natuuraanpak van het bedrijf. Bij IKEA is de visie duidelijk: een beter dagelijks leven creëren voor mensen over de hele wereld. Simon zijn rol bij Ingka Group, de grootste IKEA-franchisehouder, plaatst hem in het middelpunt van de klimaat- en natuuraanpak en stelt ambitieuze doelen voor 2030 en 2050.

 

Samenwerking voor mondiale impact

De motivatie achter IKEA’s betrokkenheid bij het UN Global Compact komt voort uit het besef dat de complexe uitdagingen waarmee de wereld vandaag de dag wordt geconfronteerd. Simon Henzell-Thomas erkent de noodzaak van samenwerking tussen sectoren om snelle en betekenisvolle verandering teweeg te brengen. Multinationals zoals IKEA erkennen het potentieel van samenwerking met overheden en de private sector om actie op het gebied van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) te versnellen.

“Uitdagingen zoals klimaatverandering, verlies van biodiversiteit en ongelijkheid vereisen dat alle bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen en samenwerken binnen complexe systemen om snelle verandering teweeg te brengen.”

Afstemming op de SDG’s bij elke stap 

De toewijding van IKEA om een positieve impact te creëren, sluit naadloos aan bij veel van de SDG’s. Simon Henzell-Thomas benadrukt het verband tussen IKEA’s duurzaamheidsstrategie, “People & Planet Positive,” en belangrijke SDG’s. Met name SDG 13 (Klimaatactie) en SDG 7 (Betaalbare en Schone Energie) vallen op vanwege IKEA’s grote verantwoordelijkheid om klimaatverandering tegen te gaan en de toewijding om uiterlijk in 2030 klimaatpositief te worden. Simon legt er de nadruk op dat een rechtvaardige overgang cruciaal is in de aanpak van IKEA, waarbij klimaatactie hand in hand gaat met het aanpakken van ongelijkheid en het ondersteunen van gemeenschappen. IKEA blijft innovatieve manieren ontwikkelen om deze doelen binnen haar bedrijfsvoering te bereiken.

Persoonlijke toewijding, collectieve verandering 

De toewijding van Simon Henzell-Thomas gaat verder dan het professionele domein. Hij volgt het ‘practice what you preach’ principe en maakt bewuste keuzes in zijn persoonlijke leven, die zijn betrokkenheid bij de SDG’s weerspiegelen. Zijn keuze voor een flexitarisch dieet, waarbij hij de voorkeur geeft aan plantaardige maaltijden en duurzame eiwitbronnen en zijn voorkeur voor milieuvriendelijk vervoer laten zien dat individuele acties leiden tot collectieve impact.

“We bevinden ons in een situatie waarin we minder tijd moeten besteden aan ‘waarom’ en meer tijd aan ‘hoe’. Bedrijven hebben minder evangelisten nodig en meer mensen die oplossingen aandragen en uitvoeren.”

Koers zetten naar een betere toekomst 

De beslissing van Simon Henzell-Thomas om lid te worden van het bestuur van het UN Global Compact Network Netherlands werd gedreven door zijn passie voor de missie en waarden van de organisatie. Als doorgewinterde leider brengt hij een schat aan ervaring op het gebied van public affairs en partnerships met zich mee. Zijn aanpak is geworteld in luisteren, begrip tonen voor uitdagingen en samenwerkingen bevorderen die positieve verandering teweegbrengen.

Een boodschap van begeleiding en hoop 

Voor organisaties en young professionals die de SDG’s in hun bedrijfs- en persoonlijke leven willen integreren, heeft Simon Henzell-Thomas een advies. Hij benadrukt de noodzaak om de focus te verleggen van “waarom” naar “hoe,” en energie te steken in uitvoerbare oplossingen. Hij pleit voor een samenwerkingsgerichte aanpak die verschillen overbrugt en negativiteit vermijdt. Hij herinnert ons eraan dat de kracht om de toekomst vorm te geven binnen ons bereik ligt. In de reis naar een duurzame wereld komt Simon Henzell-Thomas naar voren als een baken van hoop en actie. Zijn rol als bestuurslid van het UN Global Compact Network Netherlands belooft transformerende verandering te stimuleren, zowel binnen organisaties als op individueel niveau. Met zijn leiderschap, toewijding en vooruitstrevende aanpak baant Simon de weg voor een helderdere en duurzamere toekomst voor ons allen.

Simon Henzell-Thomas

Simon Henzell-Thomas

Global Director Climate & Nature, IKEA (Ingka Group)

Ga naar de inhoud